maanantai 29. lokakuuta 2018

Kolmas äitiysneuvola ja nopeat kontrolliultran kuulumiset

Moikka ja kivaa uutta viikkoa! Tein "HURJAN" päätöksen, että yhdistän kontrolliultran ja tän päiväisen neuvolan kuulumiset. Miksi? Koska tuosta kontrolliultrasta en millään saisi omaa kunnollista postausta niin aattelin, että parempi yhdistää ne. Ja tietenkin siitäkin syystä, että sitten ollaan niinsanotusti ajantasalla postauksissa, joten jatkossa saatte muitakin postauksia kuin vaan näitä erilaisia käyntejä. Mä oon siitä ainakin tosi innoissani! Jos tulee jotain postausideoita mieleen, niin laita ihmeessä kommenttia! Ei tarvi liittyä siis pelkästään raskauteen.

Eli, mulla oli alkukuusta niinsanottu kontrolliultra. Kuten tässä postauksessa kerroin, niin vauvan munuaisia ja sydäntä ei saatu kunnolla näkyviin joten nyt tsekattaisiin tilanne uudelleen. Silloin oli viikkoja 15+1. Noh, eihän sieltä oikein mitään vieläkään näkynyt. Tai näkyi, mutta sikiö on noilla viikoilla vielä niin pieni ja ainakin tämä meidän temmeltäjä on niin aktiivinen, ettei kunnollista kuvaa vieläkään saatu. Joten sovittiin, että rakenneultrauksen yhteydessä mulla olisi vielä sitten lääkäri ja katottaisiin aina vain uudelleen tilanne.

Noniin, vihdoin ollaan siis ajantasalla. Tänään on viikot 18+4 ja oli kolmannen äitiysneuvolan aika kello 8.00. Heräsin herätykseen kuudelta, että ehtisin hyvin syödä ja valmistautua. Loppupeleissä mä nousin kuitenkin vasta lähempänä 7. Noh, kiirehän siinä sitten tuli.. Kerkesin kuitenkin tehdä aamutoimet ja jopa todella hätäisesti meikata. Kyyti tuli 7.45 ja vähän meinasi tulla äitiä ikävä kun lämpömittari näytti -11. Jos oisin sen tiennyt, olisin laittanu miehen pilottitakin päälle, sillä mun nahkatakki ei enää kunnolla mahdu kiinni. Lunta ei olla kuitenkaan vielä saatu. Onko teillä tullut jo lunta?


Neuvolaan saapuessa ihan ensimmäisenä jälleen vessaan antamaan näyte. Leukkarit oli tällä kertaa vähän koholla. Mutta koska mitään oireita ei oo, niin ei siihen sitten sen koommin puututtu. Kätilö sanoi, että jos tuun kipeäksi tai muita oireita tulee, nin antamaan viljelynäyte. Ja muutenkin voisin puolivälin tienoilla käydä näytteen antamassa.

Sitten käynti meni samalla kaavalla, kun aina ennenkin. Paino oli taas noussut hyvin, 525g viikkotahdilla. Vähän mua siinä puntarilla kyllä huvitti, kun mun vatsa osui koko ajan siihen "mölttiin" missä se niinsanottu näyttö siis on. Saas nähdä, kuinka käy +30 viikoilla! :D

Verenpaineet oli ok, 112/64. Ja kaikkien yllätykseksi, mun hemoglobiini oli kuukaudessa noussut 104:tä 117! Eli normaalin rajoissa. JES! Vauvan syke oli tällä kertaa noin 145, eli ihan hyvä sekin!

Sitten mitattiin sf-mitta, ja vähän mä yllätyin, kun oltiinkin yläkäyrän yläpuolella vaikka vatsa kyllä kieltämättä alkaa jo olla aika pallo. Vaan eipä tuo kerro vielä mitään vauvan koosta. Mutta isänsä oli noin 4.5kiloinen syntyessään, joten mahdollisuudet isohkoon vauvaan kuitenkin on. O ou! :D

Lopuksi päätin vielä kätilön asiaa kysyessä ottaa influenssarokotteen. Mulla ei oo siitä oikeastaan mitään mielipidettä puolesta tai vastaan joten ajattelin, että miksipä en ottaisi. Noh nyt on olkapää tosi kipeä. Toivottavasti kuitenkaan kuumetta ei tuu!


Alle puolen tunnin käynnin jälkeen pääsinkin sitten jo lähtemään kotiin!

Käykääs muuten ottamassa mun Instagram seurantaan, niin pääsette mahdollisesti vaikuttamaan tuleviin postauksiinkin! Mut löytää sieltä nimellä j.a.n.i.k.a.h

4 kommenttia:

  1. On niin ihanaa lukea sun raskaudesta.! <3 :)
    Itsekkin tavallaan toivon toista vauvaa, kun esikoisvauvani on bo 7v koululainen. :)
    Ja jos vauva on yli 4kg, niin ei sitä kannata jännittää yhtään. Itse olen synnyttänyt yli 4kg lapsen. En yhtään yllättynyt esikoiseni syntymäpainosta, kun itsekkin oon ollut syntyessä 4.7kg.

    VastaaPoista