maanantai 15. lokakuuta 2018

Ensimmäinen äitiysneuvola

Moikka ja kivaa uutta viikkoa! Tänään ois tarkotus muistella ihan ekaa äitiysneuvolaa ja kaikkea mitä siellä tapahtui. Eli tosiaan mä tein positiivisen raskaustestin lauantaina ja heti maanantaina mä sit soitin neuvolaan. Ajan sain melkein kuukauden päähän ja olin aivan, että "en mä jaksa odottaa!" Kätilö myös puhelimessa kyseli viimeisten kuukautisten alkamispäivää ja kierron pituutta. Mulla oli ollut viime aikoina aika sekava kierto, joten mä heitin kätilölle noin 3kuukauden keskiarvon. Sen perusteella sitten laskettiin alustava laskettuaika. Sain myös ohjeistuksen hakea raskausvitamiinit, loogisesti piti päihteet jättää myös ja sitten pyydettiin ennen ekaa neuvolakertaa käydä netissä täyttämässä esitietolomake. Nyt vain odoteltaisiin kuun loppua...

Vähän ennen neuvolaa kävin tosiaan täyttämässä esitietolomakkeen. Siellä kyseltiin mun ja miehen puolen suvun sairaudet sun muut, päihteidenkäytöstä, ruokailu-ja liikuntatottumuksia ja oikeastaan kaikkea, millä vois mitenkään olla tekemistä sikiön kanssa. Kaikenkaikkiaan lomakkeen täyttöön tais mennä yli tunti...

Sitten koitti se ihana ja pelottava neuvolapäivä ja silloin oli rv 9+6. Mulle oltiin sanottu, että mennä sinne rakko täynnä ja että ei todennäköisesti olis täällä neuvolassa ultrausta. Menin sinne rakko todella täynnä ja oikeastaan heti kätilö kysyi, että onko mua vielä ultrattu? Totesin, että ei ole johon hämmästyksekseni kätilö totesi, että noh se voitaisiin tehdä ensin. Sisäkäutta kokeiltiin ensin ja näkyvyys oli omaan silmään ainakin tosi huono, mutta sen verran sain kysyttyä, että onko siellä oikeasti vauva??? Olin ihan puulla päähän lyöty, että vihdoin musta tulisi äiti!



Kätilö siirtyi vatsan päälle ja sitten minäkin jo erotin pienen pienen ihmisen alun! Hän oli silloin noin reilu 3cm, eli todella pieni. Kaikki oli hyvin ja kätilö totesi, että saattaa olla vähän isompi, mitä viikot mutta ei lähdetä muuttamaan laskettua aikaa kun neuvolan laitteet ei ole kovin tarkkoja ja koska vauva oli silloin jo todella aktiivinen!


Ultrauksen jälkeen otettiin verenpaine ja hemoglobiini. Verenpaine oli ihan hyvä, mutta Hb oli todella matala, vain 107, kun anemian raja taitaa olla 110. Sain sitten ohjeistuksen hakea rautalisää. Tässä välis meinattiin ottaa paino, mutta mä totesin että jos voisin käydä pissalla ensin. Kätilö pahoitteli, ettei ollu muistanut sanoa, että voisin aina tullessa käydä vessassa antamassa näytteen ennen vastaanottoa. Kävin siis vessassa ja näyte oli puhdas! Mainittakoon, että olin jo yhden antibioottikuurin syönyt pissatulehdukseen siinä vaiheessa raskautta. Kontrollinäytteen voisin viedä noin parin viikon päästä. Noh sehän oli sitten taas bakteeria täynnä, joten sain toisen kuurin. Mutta ei siitä enempää.

Puhdas näyte oli annettu, joten oli aika katsoa paino. Mua jännitti aika paljon sillä oon elämäni aikana kamppaillut syömishäiriöiden kanssa. +2,5kiloa, eli ihan hyvä mutta että lisääkin olisi saanut olla kun olin niin laiha ennen raskautta.

Painon tarkistuksen jälkeen juteltiin ja käytiin esitietolomake läpi sekä sain aika ison nipun esitteitä kotiin tutustuttavaksi. Sain myös neuvola-ja äitiyskortin. Mulle tuttuun tapaan mun piti heti päästä tuunaamaan neuvolakortin kannet kun kotiin pääsin...



Lopuksi katsottiin mulle aika sikiöseulonnan verikokeisiin sekä seuraava neuvola-aika noin kuukauden päähän. Siinä välissä olisi keskussairaalassa niskaturvotusultra, joten nyt vain jäätiin odottamaan kutsua Seinäjoelle!
Kaikinpuolin jäi hyvä fiilis ekasta neuvolasta!

4 kommenttia:

  1. Paljon onnea teille ja ihanaa odotusta! ❤️ Kylläpä näitä vauvauutisia nyt putkahtelee sukulaisille ja tutuille. Täällä odotellaan toista pientä poikaa, tällä kertaa jouluvauvaa 2018. ❄

    VastaaPoista
  2. Kiitos!<3 Olisi mukava vaihtaa kuulumisia joskus paremminkin. :)

    VastaaPoista