tiistai 6. marraskuuta 2018

5 vinkkiä helpottamaan atooppista ihottumaa

Moikkamoi! Tänään mä kerron teille muutaman hyväksi havaitun vinkin, millä mä oon saanut mun atopiaa edes hiukan hillittyä. Nyt varsinkin raskausaikana tuntuu, että ihottuma on oikein räjähtäny käsiin. Lisäilen mukaan muutamia kuvia matkan varrelta.


Mulla on tosiaan atooppinen ihottuma todettu jo ihan lapsena, mutta sieltä en kyllä yhtään muista, mikä siihen silloin auttoi. Joskus 16-17 vuotiaana ihottuma taas paheni, jopa niin pahaksi, että mun silmät oli muurautunut kiinni.


Nää vinkit mä oon itse todennut toimiviksi, ei välttämättä vie koko ihottumaa silmänräpäyksessä pois, mutta ainakin lievittää. Mutta muistuttaisin, että vaikka nää toimis mulla niin sulla voikin toimia ihan joku muu. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan, sillä haittaa näistä ei oo!


1. Veden juonti. Tässä mä oon kylläkin ihan tajuttoman huono, mutta yritän sen ainakin pari litraa juoda ihan vaan vettä muiden nesteiden lisäksi. Oon huomannut sen auttavan kyllä ihoonkin todella hyvin, loogisesti.


2. Puhtaus. Mä pitkään luulin, että mitä useammin käyn suihkussa niin sitä huonompi on mun ihottuma. Päinvastoin, säännöllisellä suihkulla iho pysyy puhtaana kaikista epäpuhtauksista ja bakteereista jolloin esimerkiksi kutina lievittyy. Mutta tätäkään ei kannata vetää ihan liiallisuuksiin.


3. Suihkugeelit perusrasvaan. Tää on itsellekin aika tuore juttu, mutta heti kun lopetin suihkugeelien käytön ja vaihdoin ne ihan perusrasvaan niin huomasin suuren eron.


4. Sinkkivoide. Tai mikä tahansa muu TODELLA paksu voide käy. Paksu kerros suihkun jälkeen ihottuma-alueille niin avot!

5. Kortisonivoide. Jos kutina on ihan sietämätöntä, kortisonia paikallisesti ohut kerros. Mulle äitiyspolin lääkäri antoi luvan käyttää myös raskausaikana, mutta täytyy myöntää etten oo uskaltanut. Eikä kyllä juurikaan oo ollut tarvetta. Myös Bepanthen on hyvä, tää varsinkin vaikka vähän kallista onkin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti